מקצוע העברית (חינוך לשוני) כולל בתוכו את ארבעת אופני השיח: כתיבה, קריאה דיבור והאזנה וכן הקניית ידע לשוני בסיסי התומך בקידום מיומנויות אלו.

התלמיד נדרש לידע זה כדי שיוכל להתמצא בעולמנו ולהצליח בלימודיו בתחומי הדעת השונים ובעיקר במקצועות רבי המלל. על המורה לזמן לתלמידים הזדמנויות רבות ומגוונות ולקדם לימוד שיטתי ומכוון של תהליכי הבנה והפקה של טקסטים דבורים וכתובים מסוגות שונות, ובכלל זה דפוסי השיח והמבנים הלשוניים של השפה.

צוות הפסג"ה בפסג"ה אריאל עומד לרשות המורים בתפקיד חשוב זה ובמדור זה ננסה לרכז לשרותכם אתרים, כלים ומידע שיעזרו לכם במשימה זו. נשמח לעמוד לרשותכם בשעות הקבלה.

"הדבר הכי חשוב, הוא לעולם לא להפסיק לשאול שאלות."/ אלברט אינשטיין

תוכנית לימודים חינוך לשוני

חינוך לשוני בלמידה מרחוק

קרא עוד

מתחילים מא-ב – חומרי הוראה להקניית קריאה ולעידוד קריאה מרחוק לכיתות א-ב

בימים מורכבים אלו, בהם אתם נדרשים להוראה מרחוק, יש לזכור שחלק מהתלמידים בכיתה א'כלל עוד לא הפנימו את המעבר מהגן והסיטואציה של למידה מרחוק מנוכרת ומאיימת עבורם. לכן,מומלץ לשלב בפעילות ההקניה גם פעילויות של יצירה, שיום רגשות ועידוד קריאה מתוך [...]
סגור לתגובות על מתחילים מא-ב – חומרי הוראה להקניית קריאה ולעידוד קריאה מרחוק לכיתות א-ב

חינוך לשוני מידעונים

קרא עוד

שילוב המשחק בהוראת העברית

"משחקים משמנים את גלגלי הגוף והשכל" .  בנג'מין פרנקלין כתבה: סיגל חסון, רכזת תחום שפה במרכז פסג"ה אריאל רבים משייכים את המשחק לפעילות המיועדת לגיל הרך וחוששים שאינו מתאים להוראת תכנים מורכבים ולכן פוחת השימוש במשחק ככלי דידקטי ככל שעולים [...]
סגור לתגובות על שילוב המשחק בהוראת העברית
קרא עוד

יומן קריאה אחר לגמרי

מחפשים רעיונות טובים שידברו אל לב התלמידים וירעננו את יומן הקריאה המסורתי? לאחרונה פרסם הארגון האמריקאי למורים שעוסקים בשפה )NCTE )שלל רעיונות שזוהי בדיוק מטרתם. כפי שתראו הרעיונות עושים שימוש במגוון רחב של סוגות ודורשים מהתלמיד שיציג מיומנויות מסוגים שונים. [...]
קרא עוד

משפחה בספרות ילדים

כל המשפחות המאושרות – מאושרות באותה הדרך. כל משפחה אומללה – אומללה בדרכה שלה. (לב טולסטוי) מתוך הספר "אנה קארנינה". משפחה היא גרעין בסיסי בחיי האדם ככזה היא משמעותית בכל שלבי החינוך' שעת הסיפור' המשותפת להורה ולילד מהווה רגע קסום שבו [...]
קרא עוד

דמותו של אליעזר בן יהודה ועבודתו כמחייה השפה העברית -הצעות לפעילויות

 "דע לך, שכל הקלקולים באים משימוש קלוקל במילים. המחשבה צריכה מילים בשביל לצאת לעולם, למרות שהשפה והמילים נתפסות כאוויר לנשימה. כל המפעל העצום של האדם יוצא ממילים וחוזר למילים, הכל תלוי במי שעושה ואיזה שימוש במילים". (מאיר אריאל) חוזר מנכ"ל [...]
קרא עוד

הזיכרון בחינוך לשוני

"הזיכרון הוא כמו דופק. אני רוצה להקשיב לדופק, להתנגח איתו, לא לשמוע אותו לפעמים כי אני רוצה לחיות, אבל הוא שם כל הזמן". נאווה סמל(דור שני לשואה) אנו עומדים בפתחה של תקופה שבה לוח השנה עמוס באירועים שאינם פשוטים מבחינת [...]
קרא עוד

מידעון שפה – חג הסיגד

קרא עוד

הומור

  "כי הצחוק (כדאי לדעת) הוא דבר נפלא מאוד. מי ייתן ועל כל צעד יצחיקונו עוד ועוד…" שלונסקי (מתוך: "עלילות מיקימהו") "משנכנס אדר מרבין בשמחה" (מסכת תענית כ"ט ע"א) ומה מסמל את שמחת החג יותר מאשר החיוך, הצחוק וההומור המביא [...]
קרא עוד

מילים של התחלה

  מילים התחלה

חינוך לשוני בחודשי השנה

קרא עוד

החרות לקרוא ספרים

  " כל האומר חייב אדם לזכור כל מה שקרא, משול למי שאמר חייב אדם לשמר בגופו כל מה שאכל. הוא התפרנס בגופו מן המזונות ונתפרסם ברוחו מן הקריאה בספרים והיה בזכותם למה שהיה. ברם, כשם שהגוף מטמע בתוכו את [...]
סגור לתגובות על החרות לקרוא ספרים
קרא עוד

ביטויים וניבים בחג החנוכה

בפוסט הנוכחי נתמקד בחג האור. יש מגוון רחב של ביטויים וניבים המתייחסים לאור (ראו מסגרת מצד שמאל) מה ניתן לעשות כדי שהתלמידים יעסקו בניבים ויפנימו אותם? אחת הדרכים היא להפוך את העיסוק בניב ובביטוי למשחק – כל תלמיד מקבל ניב [...]

חינוך לשוני יחידות הוראה

קרא עוד

יחידת הוראה לחנוכה- לכיתות ג' -ד'- "זה היה בחנוכה או נס גדול היה פה"

יחידת הוראה לחנוכה- לכיתות ג' -ד'. אלתרמן כתב בשפתו הקסומה סיפור על כלי המטבח הבוחרים להמחיז את סיפור חנוכה בחדר הכיתה, כאשר ילדי הקיבוץ שוכבים לישון. היצירה "זה היה בחנוכה או נס גדול היה פה" מזמנת, מלבד תזכורת מהנה לסיפור [...]