ביטויים וניבים בחג החנוכה
בפוסט הנוכחי נתמקד בחג האור. יש מגוון רחב של ביטויים וניבים המתייחסים לאור (ראו מסגרת מצד שמאל) מה ניתן לעשות כדי שהתלמידים יעסקו בניבים ויפנימו אותם?
אחת הדרכים היא להפוך את העיסוק בניב ובביטוי למשחק – כל תלמיד מקבל ניב ועליו לצייר אותו – לתת לו ביטוי מילולי. הניבים המצוירים נאספים ונערך חידון כיתתי שבו
על התלמידים להבין את הביטוי המצויר ולתת דוגמה לשימוש נכון בו.
בחידון הכיתתי המורה יכולה לשלב תמונות המתקשרות לניבים או שירים הכוללים בתוכם את השימוש בביטוי או בניב.
אור לגויים – ייעודו של עם ישראל להיות מופת ודוגמא לעמים.
אורו עיניו – התאושש, הגיב בשמחה.
אור ראשון – עלות השחר.
אור אחרון – רגע לפני שקיעת החמה.
אור יקרות – אור זך ונעים לעין.
מאיר עיניים – בהיר וברור. אותיות גדולות ומאירות עיניים.
אור בקצה המנהרה – ביטוי מבטיח ומעורר תקווה – רואים את "האור בקצה המנהרה".
יצא לאור – הופיע, נתפרסם בדפוס.
לאור הדברים/ לאור המצב – לאחר עיון והתבוננות בדברים, מבחינת המצב.
פתח פיך ויאירו דבריך – אמור דברי טעם
חיפש בנרות – חיפש ביסודיות, חקר ובדק היטב.
אדם מדליק נר מנר – הנר דולק, וחברו אינו חסר – המקבל נהנה ולנותן לא חסר.
כך לדוגמה יכולה מורה לשאול מה הקשר בין התמונה הזו לבין השיר הזה – חסר שיר