דמותו של אליעזר בן יהודה ועבודתו כמחייה השפה העברית -הצעות לפעילויות
"דע לך, שכל הקלקולים באים משימוש קלוקל במילים. המחשבה צריכה מילים בשביל לצאת לעולם, למרות שהשפה והמילים נתפסות כאוויר לנשימה. כל המפעל העצום של האדם יוצא ממילים וחוזר למילים, הכל תלוי במי שעושה ואיזה שימוש במילים".
(מאיר אריאל)
חוזר מנכ"ל תשעד/4 ,שפורסם בכ"א אלול התשע"ג, 22 באוגוסט .204 ,מציג בפני הצוותים החינוכיים את החלטת הממשלה מיום ד' בכסלו התשע"ג )2042.44.41 )להכריז על יום הולדתו של אליעזר בן יהודה, בכ"א בטבת, כ"יום העברית" שבה "קידום מעמדה של הלשון העברית בישראל ובעולם", הוכרז יום כ"א בטבת, יום הולדתו של אליעזר בן יהודה, כיום מיוחד לכבוד הלשון העברית. לקראת יום זה יתקיימו במערכת החינוך פעילויות מיוחדות במטרה לחנך לאהבת השפה העברית ולשימוש ראוי ותקני בה בדיבור ובכתיבה, להעמיק את הידע הלשוני וכישורי השפה ולהבליט את חשיבותה של השפה העברית בתחייה הלאומית היהודית, במורשת ובמקורות היהודיים, בתרבות ובחברה בישראל.
חוזר מנכ"ל מציג שלושה מעגלי עשייה:
בכל מוסד חינוכי תיבנה תכנית שנתית מודולרית וספירלית. כחודש לפני יום הלשון העברית ילמדו כל התלמידים על השפה העברית בהתאמה לשכבות הגיל השונות.
אירועים מיוחדים לסיכום הנושא ופעילויות שיא – מוסדות החינוך יקיימו אירועים מיוחדים שבהם יבואו לידי ביטוי הנושאים שנלמדו במהלך החודש.
יום כינוס ארצי – ביום השפה העברית יתקיים אירוע חגיגי, באחריות הפיקוח על הוראת העברית, אשר תכניו יעסקו בייחודיותה של הלשון העברית ובתפקידה המרכזי בחיי העם והמדינה
חוזר מנכ"ל מציג מגוון אפשרויות לעשייה בית ספרית וכדאי לקוראו בעיון.
מידעון זה מציג פעילויות אפשריות המתאימות למעגל הראשון והוא מוקדש לדמותו של אליעזר בן יהודה ועבודתו כמחייה השפה העברית.
רבות המורות העוסקות בדמותו של אליעזר בן יהודה כפי שהיא באה לידי ביטוי בספרה של כלת פרס ישראל דבורה עומר "הבכור לבית אב"י. הנמצא בנספח יצירות הספרות במעגל הליבה של כיתות ה'-ו'.
מידע על הספר, הצגה דיגיטלית של הפרק הראשון ואף דקת קריאה ניתן למצוא באתר כנפיים
מידע על הסופרת והצעות לפעילויות לאחר קריאת הספר ניתן למצוא באתר דףדף
יחידת לימוד שלמה המבוססת על הספר ועוסקת בדמויות בספר ובשילוב הספר בפעילות בכיתה נמצאת באתר תוכנית הלימודים בחינוך הלשוני
רבים מהילדים שופטים בחומרה את דמותו ומעשיו של אליעזר בן יהודה במהלך הקריאה. לתחושתם משפחתו לא הייתה מרכז חייו. קריאה משותפת במכתב שכתב לבנו לפני כניסתו לכלא ומכתב שכתב לרעייתו חמדה) שני המכתבים מפורסמים באתר הספרייה הלאומית (יכולים להציג זווית ראיה נוספת ומעניינת והעיסוק במסמכים אותנטיים מהווה גורם הנאה והנעה בלמידה.
ביקור וירטואלי (או אמיתי) בחדרו של אליעזר בן יהודה באתר האקדמיה ללשון מנגיש את הדמות הספרותית לתלמידים והופך אותה למוחשית. ניתן לראות (אך לא לגעת) בשולחן העבודה המפורסם ובפרטים נוספים מחדרו ומביתו
העובדה שאליעזר בן יהודה זכה להכרה עולמית כאישיות הראויה להוקרה בין-לאומית ולהנצחה בזכות פעולותיו להחייאת הלשון העברית בשנת 2001 מהווה מקור לגאווה לאומית וראוי לחשוף את התלמידים למשמעויות ההחלטה ולסיבות שהביאו להחלטה. מידע נוסף ניתן לקרוא באתר האקדמיה
ולסיכום הלמידה על אליעזר בן יהודה ניתן להיעזר ביחידת לימוד מתוקשבת העוסקת במיומנות הסיכום הממזג ומבוססת על דמותו של אליעזר בן יהודה. – אין קישור
ואיך ניתן לעסוק בחייו ובפועלו של אליעזר בן יהודה מבלי לעסוק במילים עצמן? אתן מוזמנות לערוך חידון בין התלמידים ולבדוק האם הם מכירים את כל המילים שהוא חידש. מצ"ב קישור לרשימת המילים באתר האקדמיה ללשון עברית.