למידה מרחוק- עקרונות ורעיונות

במסגרת ההערכות ופיתוח הקורסים לשנת הלימודים תשפ"א וכחלק מהתנהלות משרד החינוך לצד נגיף הקורונה על המרצים להערך ללמידה מרחוק במהלך הקורס כולו 

לעובדי ההוראה יש ציפייה כי הלמידה בשנה זו תתייחס ללמידה מתוקשבת בשגרה ובחרום. התייחסות ללמידה זו היא צו השעה והיא הופכת את הלמידה בקורס לרלוונטית. חשוב שמורי המורים ייתייחסו לציפייה זו. צוות הפסג"ה יסייע בידכם בתכנון הקורסים.  

לפניכם מידע אודות למידה מרחוק להעמקה והשראה 

 

מהי למידה מרחוק? 

למידה מרחוק היא תצורה הוראה ולמידה המקשרת בין מורה ותלמיד אשר אינם נמצאים באותו מקום ולעיתים גם לא באותו אזור זמן. הלמידה נעשית במערכות למידה שונות. בעבר המערכת היתה מערכת הדואר (למידה בהתכתבות) ואילו היום המערכות הן טכנולוגיות. אלו מאפשרות למידה (תרגול, חקר, הבניית ידע) במערכות סינכרונית או א-סינכרונית   

הלמידה מרחוק משנה את התפקידים של המורים מצד אחד ושל הלומדים מצד שני. המורים אינם מקור הידע, אך הם הכח הפדגוגי לסייע, לתמוך ולכוון את הלומד בתהליך הלמידה. ללומדים מוטלת האחריות לניהול זמן ולמידה.  

מערכת סינכרונית  המנחה והלומדים נפגשים באותו הזמן ובאותה מערכת לניהול מפגשים מקוונים. 

מערכת א-סינכרונית- המנחה והלומדים לא נפגשים באותו הזמן ומתקשרים דרך מערכות למידה/תקשורת שונות.  

 

מהי למידה היברידית 

למידה היברדית היא למידה המשלבת בין למידה סינכורנית וא-סינכורנית בהתאמה למטרות הקורסתכניו והתוצרים המצופים מהלומד. יש להתאים את המפגשים השונים (סינכורני או א-סינכרוני) לתהליכי הבניית הידע או המיומנות שהקורס מציע. המפגשים בתצורתם השונה, יכולים לעמוד כיחידות עצמאיות או חלק מרצף מפגשים.   

 

אני מלמד כבר שנים.. אז מה השינוי בלמידה מרחוק? 

בשביל לבחון את השינוי נתבונן בהזדמנויות ללומד ולמנחים. ההזדמנויות תומכות בתיאוריות ותפיסות מיטביות להוראה ולמידה. 

 

ההזדמנויות ללומד 

 

ההזדמנויות למורי המורים 

 

  • למידה בקצב אישי 
  • למידה עצמית – ללמוד ללמוד לבד 
  • למידה שיתופים עם לומדים מרוחקים 
  • נגישות לתכנים מקוונים, ידע של מומחים 
  • מגוון יצוגי ידע 
  • אפשרות לחזרה על החומר הנלמד 

 

  • ש….. (שקט, שלווה, שילוב)  mute all 
  • מעבר מהוראה להנחיה 
  • אפשרות למענה דיפרנציאלי, קשר אישי 
  • שימוש בתכנים אותנטיים, רלוונטים, מגוונים מבחינת המדיה 

 

 הידעת?  

חומרי ההוראה בלמידה הדיגיטלית מתרחבים ומאופיינים באותנטיות ורלווטיות לארועים המתרחשים סביב. אחד מחומרי הוראה המשמעותיים הוא ההסכת (הפודקאסט) 

האיזנו להסכת על פלורנס נייטנגייל ונסו לענות על השאלה: אילו פלורנס נייטנגייל הייתה קופצת לביקור בעולמנו היום. איזה תפקדי ממשלתי הייתם מציעים לה? כיצד הייתה יכולה לתרום לתפקיד זה? 

איזו שאלה מנחה אתם הייתה מציעים בקורס שלכם. (תתפלאו לגלות שישנם הסכתים שניתן לשאול שאלות מתחומים רבים). 

 

 האתגרים למנחים 

  • להכיר את מרחב הלימוד הדיגיטלי – איפה נפגשים? איפה נפגשים במליאה? איפה נפגשים בקבוצה קטנה? איפה לומדים הלומדים בחברותא?  
  • ניהול הבניית ידע בקורס– אילו חיבורים נדרשים בין המפגשים? מהם ההכנות הנדרשות לקראת כל מפגש? 
  • ניהול זמן – האם ההוראה והלמידה עורכת אותו זמן כמו במרחב הפיזי? איך ניתן להעריך או למדוד? 
  • הנעה ומוטוביציה מרחוק – כיצד מניעים ללמידה? איך מרגישים אותה מרחוק? 
  • הנכחה מרחוק– מהו תפקיד המורה? העברת ידע? הנחייה? ניהול לומדים (שיתופיות, למידה עצמית)? מהן הפעולות שעליי לעשות בכל אחד מהתפקידים. 

 

ממורה למנחה 

 מתמודדים עם השינוי 

אז את הדרך לפסג"ה שלנו אתם בטח מכירים. העצמאות 5 בוויז. ומי שטרם ביקר אצלנו מוזמן להציץ בכיתות ובמרחבים שלנו במקביל לכיתות ולמרחבי הלימוד הפיסיים שלנו. קיים גם מרחב לימוד דיגיטלי. אנו משתמשים במערכת למידה (LMS) שנקראת מודל.  לכל קורס תפתח סביבה למידה שכזו. רק בסביבה זו תוגש מטלת הסיכום של הקורס.  במקביל לסביבה זו כל מרצה יוכל להשתמש גם בסביבות הבאות: 

בוואטסאפ – כמרחב למידה – סרטון הדרכה | מצגת הדרכה 

במערכות תקשורת סינכרוניות כמו ZOOM או TEAMS או GOOGLEMEATING 

 

מטרות המפגש הסינכרוני בפיתוח המקצועי 

מפגש למידה רגיל 
זהו מפגש שמחליף שיעור רגיל בכיתה. במפגש הזה יש למידה פרונטלית, ולעתים צריך אותו – בחיים הרגילים כמו גם בלמידה מרחוק. כמובן, ניתן ורצוי לשבץ בו פעילויות שמערבות את הלומדים: דיון, כתיבה, התייעצות, התייחסות – ממש כמו בכיתה, אגב. 

 

מפגש התנעה ללמידה עצמאית 
זהו מפגש שמטרתו להעלות נושא שבעקבותיו יעברו הילדים ללמידה עצמאית, וכן כל המפגשים הבאים שהם "איים" של עדכון ותמיכה בלמידה הזו שמתבצעת סביבם. הנושא יכול להיות אחיד או לבחירה, הוא יכול להיות עניין ללמידה יחידנית או קבוצתית, ותוצריו – מגוונים. 

 

מפגש סיכום של למידה עצמאית 
זהו מפגש שמטרתו להציג למידה אישית או קבוצתית על פי הנחיות, אמצעים וכלים שנקבעו בין המנחה ללומדים.  במפגש זה הלומדים משמיעים את קולם. לפעמים נדרש מפגש הכנה לכל מציג או קבוצת מציגים. 

לרשותכם מאגר פרקטיקות  

 

 מטרות המפגש הא-סינכורני 

מפגש המאפשר למידה עצמאית בקצב אישי. 

מפגש המאפשר מתן מקום לייחודיות של הלומד. אפשרות לתת ביטוי אישי.  

הערה: במפגשים א-סינכרונים התלמידים נמצאים לבדם. יש להקפיד על הנחיות ברורות. מומלץ להנחות אותם ללמידה הזו במפגש מקדים. יש לקבוע דרכי התקשרות במידה ומשהו לא ברור 

 

 

אז הבנתי את השינוי הנדרש עבורי כמחנך.. אז איך מתחילים את השינוי?

למידה היברדית – איך מתחילים? – מאמר של רחל ארליך – מחשיבה על מפגש בודד לחשיבה על רצף מפגשים 

וכדאי גם להכיר: 

 דגמי הוראה בלמידה מרחוק – מחשיבה על מפגש בודד לחשיבה על רצף מפגשים 

דגמי הוראה דיגיטליים פותחו ע"י משרד החינוךהמודלים מציעים רצף של שעור או מספר שיעורים – פעם למידה סינכרונית ופעם א-סינכורנית. ניתן להשתמש לדגמים אלו להשראה.  

כל דגם הוראה דיגיטלי  

  • כולל סדרת פעילויות העושות שימוש בכלים דיגיטליים. 
  • מעוצב ככרזה אינטראקטיבית הניתנת להורדה ולמסירה לתלמידים.
  • מציע מערך שיעור מפורט עם מקורות השראה ודוגמאות לשימוש המורה. 
  • מבוסס על ציר מארגן* לניהול שיעור. 

*ציר מארגן הוא גורם המאפשר ללכד בזיקה אליו את כל שלבי ההוראה של יחידה מסוימת, כולל התכנים, המיומנויות, הפעילויות והתוצרים. ציר מארגן מסייע ללמידה משמעותית. 

דגמי הוראה בלמידה מרחוק 

 

מקורות שונים 

וובילוגרפיה:

למידה מרחוק, ויקיפדיה 

מאגר הרצאות בנושא למידה היברידית  – מחוז מרכז 

גלית לוי, 2020  10 צעדים לתכנון למידה היברידית יעילה, בתוך: הגיע זמן חינוך

 רחל ארליך, 2020, למידה מרחוק: מודלים ללמידה סינכרונית, בתוך: בלוג אישי

 

 אתרי משרד החינוך:

למידה מרחוק, במרחב הפדגוגי, משרד החינוך – תפיסות ופעילויות

למידה מרחוק – שאלות ותשובות, משרד החינוך

למידה מרחוק – דוגמאות מחוז מרכז

תיק תוכניות לימודים, משרד החינוך

פרקטיקות להוראה איכותית, משרד החינוך

סביבת ענן לחינוך –Microsoft office 365, משרד החינוך