מרחבי למידה חדשניים בפסג"ה אריאל-מרווחים פי 21

p4
p3
p2
p1

בשנה זו מרכז הפסג"ה אריאל נכנס לתהליך של מרחבי p-21 - קידום מרחבי למידה חדשניים במרכזי הפסג"ה המאפשרים הדגמה של פדגוגיה חדשנית במסגרות הלמידה השונות של הפיתוח המקצועי .

החלל שנבחר הינו חלל ההדרכה והייעוץ של הצוות-תהליך זה לווה ביצירתיות מיוחדת, רב מימדית , רב כיוונית , מעיזה (אותה אני מכנה גמישות מחשבתית וזה מבחינתי סוג של יכולת גאונית ), על ידי המעצבת עדי לוסטיגר, שידעה ויודעת בדרך המיוחדת לה- להקשיב , לשתף, לערוך מיפוי ושיח עם צוות מרכז פסג״ה אריאל שהיה שותף לכל התהליך מתחילתו ועד סופו וכל זאת תוך התאמה לחזון ולערכים של מרכז הפסג״ה באריאל .

צוות מרכז הפסג״ה מאמין כי תהליך הפיתוח המקצועי לא מתחיל ומסתיים רק בתוך כיתות הלימוד במרכז הפסג״ה. אנו שואלים את עצמנו מה אנו רוצים שיקרה לעובד ההוראה (מורים וגננות) מרגע כניסתו למרכז הפסג״ה וכיצד אנו יכולים ליצור הזדמנויות לקידום פדגוגיה חדשנית שתוביל ללמידה משמעותית טרם סגירת דלת הכיתה (וגם כאשר דלת הכיתה נסגרת הסביבה הלימודית בכל כיתה מאפשרת ומקדמת שיח פדגוגי).

עיצוב מרחבי הפסג״ה מעבר להיותם אסתטיים נעימים ומקבלים, מתורגמים לחזון ולערכים של מרכז הפסג״ה והם אמורים ליצור את הקשר בין הסביבה לאורגניזם שנמצא ופועל בו וזאת במטרה ליצור הזדמנויות לחוויית למידה אחרת- למידה במבנים חברתיים שונים ולמידה שיתופית לצד למידה אישית.
עיצוב מרחבי הלמידה במרכז הפסג"ה מאפשרים לעובדי ההוראה להתנסות בפרקטיקות הוראה חדשניות. אנו מאמינים כי המודלים למרחבים השונים מהווים השראה לעובדי ההוראה.

בשלב התכנון של המרחב, בשיח שלנו על האופק הצפוי עלתה השאלה "ואיפה נניח את המחשבים (הנייחים)?"  שהרי לכולם היה ברור שבשינוי הצפוי אלו יכולים קצת "להפריע", כי כל הסדר ויופי הזה עלולים להפגע. היה ברור שמרחב כזה דורש גם שינוי חשיבה של כלי העבודה. זה היה מומנטום שכדאי לנצל....הבנו שזה הזמן לעבור לעבוד עם מחשבים ניידים. אלו ייאפשרו למדריכות ניידות- אחת לשנייה ולמרחבים אחרים בפסג"ה.

זו היתה התרגשות להביא את הבשורה על עתיד חדש בפסג"ה!
יחד עם זאת, עבור חלק מהמדריכות, המעבר משולחן קבוע שיש בו מחשב נייח, למקום לא קבוע ועבודה עם מחשב נייד עורר אי שקט. הנחת היסוד כמובילי שינוי אמרה שאין טעם להלחם ברגשות שכאלו וכי צריך לעשות עוד פעולה, מעשה, הסברה והרגעה שיביא לקבלת השינוי בסביבת העבודה. עמד לפנינו אתגר שהוא שעור בכל הקשור להטמעה של דיגיטציה בסביבות עבודה ולמידה. ברור היה שצריך להתמודד עם העניין בדרך של קבלה והכלה. שנהיה לדוגמא גם באיך.. בתוך הבית.

אז על מנת להרגיע ולארגן את פעולות ההסברה האחרות קבענו מספר מקומות בהם נחבר מחשבים נייחים לבקשת המדריכות. בזמן השיפוצים, כל הזמן דיברנו על המקומות המיועדים למחשבים הנייחים, להרגיע.

המשך ההטמעה היה מעשה של ריכוך. לכל מדריכה הוקצה מחשב נייד ועליו מדבקה עם שמה.  בסוף היום, כל אחת מהמדריכות נתבקשה להחזיר את המחשב שלה לעגלת הטעינה. פעולה פשוטה.. אבל מחברת בין אדם למכשיר אישי.

במקביל, במסגרת פיתוח מקצועי, למד צוות הפסג"ה את סביבת אופיס365 המאפשרת עבודה שיתופית מיטבית בסביבת ענן וכלי אופיס המעודכנים ביותר במחשב ובטלפון החכם.

למדנו שאת הקריאות בין החדרים, יכול להחליף הצ'ט של אופיס65 .

למדנו שאת הכונן שהיה לנו בין המחשבים מחליף כונן ענן אליו אנו יכולות להגיע גם מהפלאפון שלנו.

ומה קרה בסוף? כפי שניתן לראות..

למרחב הוכנסו רק המחשבים הניידים. אף אחת מהמדריכות לא בקשה את המחשב הנייח שלה.  נראה שכל הצוות מגויס לתהליכי עבודה ולמידה מתקדמים במרחב החדש. תהליכים המחברים בין המרחב הפיסי לניהול הידע והעשייה בפסג"ה.

דבר אחד נשאר.. אנחנו לא מוותרות על הקריאות בין החדרים וזאת בתוספת הודעה כתובה.

במרחבי הלמידה השונים בפסג"ה תוכננו ועוצבו אלמנטים המיועדים לסייע גם למנחה הקורס(למורי המורים) לתכנן מפגשים פעילים במרחבים השונים בפסג״ה בכדי לתת פלטפורמות בהן על הלומדים להיות פעילים בתהליך הלמידה, לעמוד מאחורי מה שהם אומרים וחושבים, לאפשר מגוון תשובות ודרכי ראיה וניתוח וכך להפוך גם למורים מקשיבים יותר ורלוונטיים יותר.

בשלב תכנון הפיתוח המקצועי, כל אחד ממורי המורים ( המרצים) מקבל/יקבל מצגת אשר בה מוצגים המרחבים השונים במרכז הפסג"ה והסבר כיצד ניתן לעשות שימוש במרחבים השונים טרום פתיחת הקורסים וטרום תכנון הפיתוח המקצועי וזאת לצד קבלת פרופיל הקבוצה שמורי המורים יפגוש, במטרה לשלב ולהתאים דרכי הוראה ולמידה למגוון הלומדים ולאפשר למידה איכותית ומשמעותית .
אנו מאמינים ,שומעים ורואים שחוויה זו מגיעה גם אל תוך כיתת הגן או כיתת בית הספר.

החללים הנוספים בפסגה עוצבו על ידי שתי מעצבות מדהימות ומוכשרות; דפנה רייך רכזת תחום אוריינות חזותית בפסג״ה ונטע פרי אשר היתה רכזת בפסג״ה אריאל עד לפני שנתיים- תודה לכן איזו זכות לנו יש.

צוות מרכז הפסגה מודה לכם עובדי ההוראה על שיתוף הפעולה בתכנון הפיתוח המקצועי,על האמון והערכה.
נמשיך להתוות איתכם את הדרך לפיתוח מקצועי כאשר הבסיס לתהליך הינו אמון , שותפות , גמישות , רלוונטיות וחדשנות.

פתח צ'ט
1
הי 👋
איך אפשר לעזור?
מה אפשר לעזור?
The Butterfly Button