שימוש בפודקאסט-הסכת בהוראה ולמידה

אוזניות עם מיקרופון
מיקרופון

פודקאסט (באנגלית: Podcast; על פי החלטות האקדמיה ללשון העברית: הֶסְכֵּת) הוא מעין תוכנית רדיו המופצת באינטרנט בחינם או בתשלום, וניתן להאזין לה בכל זמן ובכל מקום (Radio-On-Demand).

 

המילה "פודקאסט" מורכבת משתי מילים: ה-Pod נגזר מנגן המדיה של Apple – האייפוד – iPod. חברת אפל ויתרה על השימוש במילה הגנרית (ללא האות i).[1] ה-Cast הוא קיצור של המילה Broadcast (שיטות הפצה בתקשורת נתונים). הרעיון הוא חיבור השידור אל ה-iPod.

בשנת 2005, נבחרה המילה "פודקאסט" ל"מילת השנה" על ידי המילון האנגלי של אוקספורד.

בדצמבר 2017 הודיע תאגיד השידור הישראלי, בליווי המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית שהוא מחפש תרגום עברי למילה פודקאסט ופנה לציבור להגיש הצעות.[2] מעל 1,200 אנשים נענו לפנייה ושלחו הצעות ובסופו של דבר נבחרה המילה הֶסְכֵּת.[3] המילה נבחרה בשל הדמיון למילה הוותיקה תסכית, תוכנית רדיו.

ברשת האינטרנט קיימים מאגרים רבים בהם אנחנו כמורים יכולים ללמוד ידע ולקבל השראה לגישות חינוכית.

בנוסף, יש כמה מאגרים או הסכתים שניתן להשתמש בהם בהוראה ולמידה עם התלמידים. התלמידים יכולים לשמוע, רק לשמוע! את המידע. תדמיינו לכם את הילדים והנוער רק עם אוזניות. והעיינים מביטות בנוף, אולי לאנשים, אולי ייראו משהו שצריך עזרה.

חלק מהפודקסטים נשמעים על ידי אדם אחד המעביר את המידע. לפעמים יש יותר ממגיש אחד, מה שהופך את אופן ההגשה לחוויה של מפגש. חלק מהפודקאסטים הם ראיונות.

אבל איך משתמשים בזה? פשוט שולחים אותם לתלמידים להקשבה?. לרוב לא.
הנה כמה המלצות:

  1. לכוון את הילדים לשאלה או כמה שאלות. השאלה יכולה להיות מסוגים שונים. שאלת ידע, שאלה הבנה, שאלה הבעה וכו. אז הילדים יכולים לכוון את עצמם בתהליך ההאזנה. 
  2. הצעה ליצירת מפת חשיבה או איור גרפי כלשהו בזמן ההאזנה. רושמים את כלל המושגים / הרעיונות שמוזכרים ויוצרים מפת מושגים.
    מציגים אירועים על ציר התפתחות.
    משתמשים בתבניות: השוואה, סיבה–תוצאה, עובדה-דעה, טענה-נימוקים, בעיה-פתרונות, KWL. ניתן להיעזר בתבניות נוספות שנמצא באינטרנט. למשל, כאן.
  3. יצירת סיכום בכל פורמט (מצגת, פודקאסט) להצגה בפני אחרים על פי מחוון שתקבעו יחד.

מאגרי הפודקסטים השונים

פודקאסטים באמנות

 

מצאתם פודקאסט שאתם אוהבים? יש לכם המלצה למאגר? אנא שילחו אלינו ואנו נפרסם?

מקורות
רעיונות לשיעורים יצירתיים ומשמעותיים בעזרת פודקאסטים, גבי ארד להב

 

 

פתח צ'ט
1
הי 👋
איך אפשר לעזור?
מה אפשר לעזור?
The Butterfly Button