הרישום נסגר

המפגש היומיומי עם תנועה הינו צורך טבעי והכרחי לילדים בגיל הרך. באחריותה ובידה של הגננת להוביל עשייה משמעותית בתחום הגופני ואף לעשות בו שימוש לקידום תחומי התפתחות נוספים של ילדי הגן, כמו כישורים חברתיים, כישורי שפה חשיבה ופתרון בעיות. מאז ומעולם נטועה ההבנה החינוכית העמוקה בקרב מחנכים מתחומי דעת שונים, שהמפגש הבלתי אמצעי של הילד עם המוזיקה עשוי להניב יתרונות רבים לתהליך החינוכי הכולל, ובמיוחד בגיל גן הילדים. הילד לומד להשתמש במוזיקה כבסיס הוליסטי לביטוי מיומנויותיו הבסיסיות במגוון תחומים (קוגניציה, מוטוריקה, רגש, קשר חברתי וכדומה), והתוצאות החינוכיות עשויות להשפיע על מעגלי הוראה שונים ורחבי היקף בגן הילדים ומחוצה לו. מוסיקה ותנועה, הם שני תחומים המשתלבים זה בזה ויכולים לקדם את התהליך החינוכי של הילד.

קהל היעד:                   גננות
היקף ומבנה הקורס:     30 שעות
מס' מפגשים:               10
יום הקורס:                   ימי שני תנועה, ימי שלישי מוסיקה
מועד פתיחה:              30.10.18
מרצה הקורס:               יהודית אופק (מרצה לתנועה), ד"ר דן שגיב (מרצה למוסיקה)
דרישות הפיתוח המקצועי: חובת נוכחות לפחות 80% משעות ההשתלמות, השתתפות פעילה על-פי דרישות ההשתלמות

 

מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי:

  1. לתת כלים בידי הגננת לבחור ולהתאים יעדים המקדמים את הפעילות הגופנית של הילד בתכנית העבודה שלה בכל מרחב אפשרי  בגן הילדים
  2. הכרת תכנית הלימודים בתנועה בגיל הרך: נושאים, עקרונות ודרכי יישום
  1. הגננות ירחיבו את ידיעותיהן בתחום האזנה למוזיקה קלאסית ושירים שנוצרו סביב רפרטואר זה, כמו גם סביב דרכי הקנייתו של הרפרטואר הקלאסי לילדים בגן.
  2. שכלול יכולות האזנה - הקניית כלים בסיסיים לעבודה תנועתית, קצבית, קולית ופיתוח יכולת יצירתית ודרכי אלתור
  3. הגננות יכירו וישתמשו ברפרטואר מתחום המוזיקה הקלאסית, הג'אז ומוזיקת עולם בחיי היום יום בגן הילדים

 

ראשי פרקים עיקריים: 

  • תנועה במרחב הגן
  • חצר פעילה בגן
  • שילוב תנועה בנושאים נלמדים בגן.
  • שירי ילדים שנוצרו סביב הרפרטואר הקלאסי בדגש ההיבט הקולי
  • התמקדות ברפרטואר הישראלי המוסיקלי
  • דרכי הקנייה של שיר באמצעות עבודה תנועתית והרחבת ידיעה ודעת בנושאי מלחינים קלאסיים לאורך ההיסטוריה של המוזיקה
  • פיתוח יצירתיות, הילד העצמאי, פיתוח ושכלול יכולות במרכז המוזיקה בגן

 

פירוט המפגשים:

מפגש ראשון

תאריך מפגש:              30.10.18
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 ד"ר דן שגיב
נושאים במפגש:           כיצד נגיש שיר? כיצד נקנה יכולות האזנה בסיסיות לילד? יעשה באמצעות רפרטואר נבחר לעבודה בגני הילדים

 

מפגש שני

תאריך מפגש:               12.11.2018
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 יהודית אופק
נושאים במפגש:           משחקי היכרות בתנועה שימוש במוזיקה לתנועה

 

מפגש  שלישי
תאריך מפגש:               20.11.2018
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 ד"ר דן שגיב

נושאים במפגש:           דרכי עבודה ויצירות בזמר העברי (זמר לך לגיל הרך),המוזיקה הקלאסית וסגנונות מוזיקליים אחרים

 

מפגש  רביעי

תאריך מפגש:               18.12.201818
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 ד"ר דן שגיב
נושאים במפגש:           דרכי הקנייה של שיר באמצעות עבודה תנועתית

 

מפגש חמישי

תאריך מפגש:                31.12.2018
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 יהודית אופק
נושאים במפגש:           הריקוד המובנה והמשחק התנועתי קבוצתי בגן התנסות מעשית בגן הכנת דף משוב

 

 

מפגש  שישי

תאריך מפגש:              15.1.2019
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 ד"ר דן שגיב
נושאים במפגש:           פיתוח ושכלול יכולות במרכז המוזיקה בגן

 

מפגש שביעי

תאריך מפגש:               28.01.2019
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 יהודית אופק
נושאים במפגש:           שכלול תנועות יסוד במרחב האישי והכללי כיוונים ומסלולי התנועה, דימוי גוף בגיל הרך

 

מפגש שמיני

תאריך מפגש:               05.2.2019
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 ד"ר דן שגיב
נושאים במפגש:           הרחבת הידע והרפרטואר הקלאסי בהקשרו למעגל השנה

 

מפגש תשיעי

תאריך מפגש:               25.02.2019
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 יהודית אופק
נושאים במפגש:           מרכז תנועה בגן, חצר פעילה ומשחקי מעבר בתנועה

 

מפגש עשירי

תאריך מפגש:               18.03.2019
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16.30-19.00
סך שעות :        3
דרכי למידה במפגש:    הרצאה+סדנא
שם המרצה:                 יהודית אופק
נושאים במפגש:           שילוב תנועה בנושאים נלמדים בגן

 

 

פירוט רכיבי הערכה:

  1. תכנון ויישום שתי פעילויות גופניות בגן על פי הנלמד בקורס על פי הפורמט לכתיבה המוצג לעיל: (כל פעילות 25% מהציון). שם  הפעילות,  איזו מטרה אופרטיבית בחרת לקחת מתכנית הלימודים להוראת החינוך הגופני בגן? מהי תרומתה של הפעילות לשיפור היכולות המוטוריות של הילדים? אילו כישורים  חברתיים- רגשיים  מטפחת הפעילות ? תיאור הפעילות  רפלקציה לאחר יישום תגובות הילדים מדוע בחרת פעילות זו דווקא?   אחוז הציון:50%
  2. תכנון ויישום של שתי פעילויות מוסיקלית בגן על פי הנלמד בקורס. (כל פעילות 25% מהציון).  אחוז הציון: 50%

 

ביבליוגרפיה:

  • בילטון ה. ( 1983 )  המשחק בחוץ בגיל הרך.  הוצאת אח.
  • גיליום ב.,צ' (1983) יסודות בחינוך לתנועה לילדים. וינגיט
  • גלאור י., שובל א., לנצר ר (1983) דימוי הגוף בתנועה. וינגיט
  • גלאור י, שובל א. לנצר ר. (1983). להיות בתנועה צא אל המרחב – וינגיט
  • הרפז ש.  יחדיו בתנועה. הוצאת רשפים.
  • ולטר ע -  חווית למידה בתנועה. החברה למתנסים.
  • זיפר ש  – (1993)  מתנועע ומשחק שמח ולומד, תנועה ומשחקים מגיל 4 - 7  הוצאת מפעלים אוניברסיטאיים.
  • לנצר ר, שובל א. (1987)להיות בתנועה הזמן חלק ב' – וינגיט.
  • עקיבא מ, אלוף י. (1981) מה למה איך – חינוך גופני בגיל הרך – וינגיט
  • ליפצין א. (1997) הילד המשחק (מהדורה מחודשת) צ'ריקובר
  • לידור ר. (1994) התפתחות מוטורית בגיל הצעיר מהדורה ב'.