להפעיל את היצירתיות

לרישום  

 

רציונל:            

בהשתלמות נתנסה ונתרגל כלים מעולם החשיבה היצירתית. נכיר את שגרות החשיבה שעלולות לעכב אותנו בתהליכים של פתרון בעיות וניהול מרחב הגן. בנוסף, נכיר ונתרגל שיטות חשיבה שיש להן יכולת להרחיב את שדה הראייה האישי והמקצועי שלנו.

 

קהל היעד:                   גננות
היקף ומבנה הקורס:     30 שעות
מס' מפגשים:               10
יום הקורס:                   ד
מועד פתיחה:               17.10.18
מרצה הקורס:               צמרת אלמליח
דרישות הפיתוח המקצועי: חובת נוכחות לפחות 80% משעות ההשתלמות, השתתפות פעילה על-פי דרישות ההשתלמות

 

מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי:

פיתוח יכולות וכישורים בתחום החשיבה היצירתית ככלי עבודה אישי ומקצועי.

 

ראשי פרקים עיקריים:

  • מיתוסים בחשיבה יצירתית
  • חשיבה לטרלית (חשיבת רוחב)
  • פתרון בעיות שיטתי

 רכיבים יישומים

  • יישום כלים נלמדים של חשיבה יצירתית במרחב הגן

טכנולוגיה בשירות הפדגוגיה:

כל ההשתלמות מלווה באתר מלווה קורס באמצעות מערכת ההשתלמויות הארצית ה-moodle. במהלך הקורס סביבת ה-moodle תהא פעילה וזמינה לכל אורך הפיתוח המקצועי.

 

פירוט המפגשים:

 

מפגש ראשון

תאריך מפגש:               17.10.18
שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה והרצאה

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           תיאום ציפיות וקיבעון מחשבתי

 

מפגש שני

תאריך מפגש:               7.11.18

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה ולמידת עמיתים

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           מיתוסים בחשיבה יצירתית

 

מפגש שלישי

תאריך מפגש:               19.12.18

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה ולמידת עמיתים

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           פירוק הנחות יסוד של המציאות

 

מפגש רביעי

תאריך מפגש:               9.1.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה ולמידת עמיתים

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           הקשר בין פסיכולוגיה חיובית ליצירתיות-תרגול מעשי

 

מפגש חמישי

תאריך מפגש:               30.1.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           משחק ככלי לפיתוח חשיבה

 

מפגש שישי

תאריך מפגש:               20.2.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           כיצד לחשוב יצירתי "בתוך הקופסה"

 

מפגש שביעי

תאריך מפגש:               3.4.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           כיצד עושים brainstorming  אפקטיבי

 

מפגש שמיני

תאריך מפגש:               15.5.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    תיעוד של עשיה במרחב החינוכי- משימה מקוונת

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           משימה יישומית לגנות במרחב הגן

 

מפגש תשיעי

תאריך מפגש:               12.6.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    למידת עמיתים והצגת תוצרים

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           הצגת תוצרים והפקת עקרונות פעולה יישומיים

 

מפגש עשירי

תאריך מפגש:               26.6.19

שעות למידה(שעת פתיחת וסיום המפגש): 16:30-19:00  

סך שעות :        3

דרכי למידה במפגש:    סדנה

שם המרצה:                 צמרת אלמליח

נושאים במפגש:           אומנות ככלי רפלקטיבי-סיכום

 

 

פירוט תהליכי הערכה:

תהליכי הערכת המטלה יבנו במהלך הקורס בשלבים ובאופן מצטבר עד למטלה הסופית. המטלה הסופית תהא מורכבת ממספר מטלות הניתנות במהלך הקורס והמשקפות את תהליכי ההוראה והלמידה, בהלימה למטרות הקורס, תכניה והמיומנויות המוקנות במהלכה.

  1. פירוק מיתוס אישי בחשיבה יצירתית- עד סוף מפגש 4 – אחוז הציון: 10%
  2. משחוק מפגש בגן עד סוף מפגש 6 – אחוז הציון: 30%
  3. תיעוד שימוש בכלי חשיבה נלמד בגן עד סוף מפגש 9 – אחוז הציון: 40%
  4. מענה על שאלה רפלקטיבית לגבי הקורס – אחוז הציון: 20%

 

ביבליוגרפיה:

חומרי קריאה בעברית

  1. גארדנר ה. (1995), מוח, חשיבה ויצירתיות, הוצאת ספרית פועלים.'
  2. פרקינס ד. (2002), האמבטיה של ארכימדס: האמנות וההיגיון של חשיבה פורצת דרך,. הוצאת מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה.
  3. דה ברבנדר לוק, עיני אלן. (2015) חשיבה בקופסאות חדשות, הוצאת מטר.
  4. דרו בויד, גולדנברג יעקב. (2015) לחשוב בתוך הקופסא, זמורה ביתן.
  5. רובינסון קן, (2011) המקום הנכון, כתר.
  6. גלב מייקל, (2006), לחשוב כמו ליאונרדו דה וינצ'י, כתר.

חומרי קריאה באנגלית

  1. E. de Bono, The Use of Lateral Thinking, Penguin Books, 1990
  2. Rasmussen Robert, Per Kristiansen, Lego Serious Play, Wiley, 2014
  3. Csikszentmihalyi Mihaly, Flow Theory, The collected works of MIhali, 2014
  4. T. Kelley. The Ten Faces of Innovation. Doubleday, 2005
  5. Burvall Amy, Ryder Dan, Critical Creativity in the classroom, 2017
  6. Kasparov Garry, Deep Thinking, Public affaires, 2017

אתרי אינטרנט שנכיר בקורס

  1. ideaconnection
  2. triz
  3. thoughtco
  4. theschoolinthecloud
  5. thegreatdiscontent
  6. ed.ted

 

לרישום