תכנית מורה יוזם ומטמיע תוכניות לפיתוח מקצועי-דרגות 7-9 – שנה א'

מרצה: סיגלית מרציאנו
ייעוץ: ד"ר אורית בר- בית ברל

קהל היעד: מורים בדרגות 7-9 שנה א'
היקף הקורס: [150 שעות במהלך שנתיים עם ציון] מפגשי פנים אל פנים / גמישות פדגוגית
יום הקורס: שני
מועד פתיחה: 14.11.16
דרישות הפיתוח: המקצועי חובת נוכחות לפחות 80% משעות הקורס, השתתפות פעילה על-פי הדרישות.
דרכי הערכה:  יימסר בהמשך

רציונל:
דרגות הפיתוח המקצועי הגבוהות של מורים וגננות על פי כלי ההערכה של משרד החינוך הן – מומחה או אמן. התכנית המוצעת לדרגות אלו מדגישה את ההתחברות למסגרת הבית ספרית, חזונה ומטרותיה, לצד תהליכים התפתחות אישיים/מקצועיים של המורים ומבוססת על מודל למידה המאפשר לאנשי החינוך להיות מחוללי שינוי ופורצי דרך. הנחת היסוד היא כי מורים בדרגות אלה צברו ידע רב ערך שמן הראוי להעמידו לרשות עמיתיהם ולרשות הקהילה החינוכית הסובבת.
הקורסים, דינמיים במהותם ומדגישים תהליכים רפלקטיביים וחשיבה פדגוגית עדכנית. במהלך הקורס תטופח קהילת לומדים מוגנת ותומכת, שתאפשר למשתתפים להביא לידי ביטוי את מטעני הידע האישיים ליצור ידע חדש, ולהעלות סוגיות ודילמות מהשטח. מסגרת זו תאפשר חשיבה רעננה לגבי פתרון בעיות ויוזמות חינוכיות.

מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי: 
• להכשיר יזמים חינוכיים שיהוו מנוע צמיחה עירוני – חינוכי .
• לפתח מיזמים הממנפים ומתלכדים סביב ייחודיות בית הספר/גן .
• להרחיב את המיומנויות, הכשרים, והידע של המורים כמחוללי שינוי וחוקרי זירות פדגוגיות בראיה מוסדית.
• לאפשר לאנשי החינוך צמיחה מקצועית תוך יצירת משמעות אישית.
• לפתח זהות מקצועית של אנשי חינוך עתירי ניסיון כמנהיגים פדגוגים.

ראשי פרקים:
בשביל לפרוץ צריך מסגרת – התהליך היזמי כצורך ואורח חיים במאה ה21
הרעיון היזמי – פיתוח חשיבה יזמית מקורית, יצירת תמונת עתיד ותסריטי עתיד. חשיבה תוצאתית.
להיות יזם ואיש חינוך – המרכיב היזמי בזהות המקצועית ובתפקיד איש החינוך. יזמות על ציר ההתפתחות הפרופסיונלית בהוראה. המשמעות האישית בתהליך היזמי.
התיק היזמי- כתיבה מקצועית של הצעה ותכנית מיזם.
תהליכי רפלקציה תיעוד והערכה בתהליכי הוראה ויזמות חינוכית
בית הספר כארגון- יזמות חינוכית בראיה מוסדית- יזמות פנים ארגונית .
מכל מלמדי השכלתי – חשיפה וניתוח יוזמות שהתממשו במרחב החינוכי בארץ ובעולם

פירוט מפגשים ותאריכים

הערות:
הקורס הינו בן שנתיים
היקפו 150 שעות כאשר בכל שנה 75 שעות
מבנה:
45 שעות במפגשי פנים מול פנים
15 שעות הניתנות למשתלם לביצוע המשימות תוך כדי הקורס, לקידום היוזמה
15 שעות הינם לליווי אישי/קבוצתי של המשתלמים
ההשתתפות האקטיבית של המשתלם הינה הכרחית כדי לקדם את יעדי הקורס המוצהרים לעיל