ניתוח התנהגות (21 ש"ש)

ניתוח יישומי של התנהגות (Applied Behavior Analysis) הינו תחום קליני במדעי ההתנהגות שצמח מחקר מדעי של עקרונות למידה והתנהגות.  הנחת העבודה המרכזית בגישה זו אומרת כי בעיות וקשיי התנהגות ותפקוד יתכן ונובעים מליקויים אורגנים/פיזיולוגיים, אך פתרונם תלוי באופן האינטראקציה בין הסביבה המשמעותית (הורים, מורים, עמיתים, חברים) לבין המטופל. מכיוון שלסביבה תפקיד מרכזי בשינוי התנהגותי, הצלחת הטיפול מותנית באבחון הקשרים התפקודיים שבין הסביבה להתנהגות האדם ובשינויים ועיצובם בצורה מותאמת ונכונה יותר למטופל, על פי הקשיים ההתנהגותיים אותם הוא מפגין.

קהל היעד: גננות חנ"מ  וגננות גן רגיל
היקף ומבנה הקורס: 21 שעות
מס' מפגשים: 7
יום הקורס: שלישי
מועד פתיחה: יימסר בהמשך
דרישות הפיתוח המקצועי: חובת נוכחות לפחות 80% משעות ההשתלמות, השתתפות פעילה על-פי דרישות ההשתלמות

 

מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי:

מטרת ההשתלמות היא מתן ארגז כלים התנהגותיים לגננת המתמודדת לעיתים עם ילדים מאתגרים, לעיתים בעלי לקות או הפרעת קשב. בקורס נבין מדוע התנהגויות לא נאותות חוזרות על עצמן, כיצד ניתן יהיה להכחידן ובמקביל להגביר התנהגויות נאותות במסגרת הגן. הכלים של ניתוח התנהגות מאפשרים לגננת לשפר את יכולת הניהול במהלך היום בסיטואציות שונות, להקנות כישורי חיים בצורה יעילה יחד עם מיומנויות חברתיות.  בעזרת כלים אלה, תוכל גננת הגן לשנות את הנסיבות והתוצאות בסביבת הגן בכדי להפחית התנהגויות לא נאותות וליצור סביבה מחזקת המאפשרת הצלחה ושינוי התנהגותי .

ראשי פרקים עיקריים:

מהי התנהגות

  • מה גורם להתנהגות בעייתית לחזור על עצמה
  • כיצד ידיעת המניע מאפשרת לנו לשנות התנהגות
  • איסוף נתונים- (תצפיות ) לנסיבות, התנהגות  ותוצאה

לקות והפרעת קשב

הפרעות קשב ולקויות למידה –כיצד משפיעים על ההתנהגות

סביבת הגן וצוות הגן בהתמודדות עם ילדים מאתגרים

עבודה מול הורים לילדים מאתגרים

יישום ושימוש בהליכי התנהגות  להפחתת התנהגות לא נאותה והגברת התנהגות נאותה- ניתוח אירועים מן השטח בכלים התנהגותיים, חשיפת תהליכים ואירועים שחוו הגננות כל אחת במהלך עבודתה השנה.

 

פירוט המפגשים:

 

מס' מפגש תאריך שעות נושא המפגש   מרצה
1 26.9.17 16.30-19.00 הפרעת התנהגות מהי

נסיבות – התנהגות- תוצאה

הרצאה לילך אלגלי
2 17.10.17 16.30-19.00 הגברת התנהגות

חיזוק חיובי

ראש הטופס

תחתית הטופס

תחתית הטופס

ראש הטופס

 

הרצאה לילך אלגלי
3 7.11.17 16.30-19.00 חיזוק שלילי 

 

הרצאה לילך אלגלי
4 28.11.17 16.30-19.00 סדנא להכנת טבלת חיזוקים

בהתאם להתנהגות היעד

השגתם של יעדים התנהגותיים בדרך של משחק ופעילות גופנית

סדנא +הרצאה לילך אלגלי
5 26.12.17 16.30-19.00 הליכים להפחתת התנהגות

 

הרצאה לילך אלגלי
6 16.1.18 16.30-19.00 הבסיס ללימוד התנהגות חדשה והגברת מוטיבציה הרצאה לילך אלגלי
7 6.2.18 16.30-19.00 תכנית התערבות הכוללת והצגתה .

 

הצגת התוכנית בפני הכיתה לילך אלגלי

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

  • אלדר, איתן (2001) ניתוח יישומי של התנהגות – עקרונות והליכים, הוצאה פרטית של ד"ר אלדר,
  • בנש"ק אביגדור (עורך, 1994), התלמיד הבעייתי, גישה התנהגותית קוגניטיבית, אוצר המורה.
  • גולדברג, יואל (1987), בעיות משמעת אצל ילדים, זמורה ביתן.
  • וגנר, לינדה ודוד, דורית, (2002). התמודדות עם בעיות התנהגות בקרב תלמידים – חוברת הדרכה לעובדים במערכת החינוך. מתי"א רחובות נס-ציונה, טל. 9494212-08
  • מידן, ארנה ואריעם, חגית, (2003). ניהול כיתה – כלים לעידוד התנהגות נאותה בכתה. מתי"א יבנה טל. 9437163-08
  • פורמן מירטה (1994), ילדות כמרקחה, אלימות וצייתנות בגיל הרך, הוצאת הקיבוץ המאוחד.
  • בלומקוויסט, מייקל ל. (2005) ילדים עם הפרעות התנהגות: הקניית כישורים
  • מקיי מתיו, דייויס מרתה, פנינג פטריק (2003) מחשבות ורגשות, הוצאת פוקוס.