מודולה – הגשת חומרים וארגון סביבת יצירה בגן הילדים (9 שעות)-ימי רביעי-16:30-19:00 – הרישום הסתיים

"המצייר לוקח את השמש והופך אותה לכתם צהוב. האמן לוקח את הכתם הצהוב והופך אותו לשמש"  פיקאסו.

בתוכנית החינוכית בגן הילדים ישנה חשיבות רבה לפעילות היצירתית בחומרים המאפשרת לילד להביע מחשבות ורעיונות, לבטא רגשות, ולחוש את הסיפוק שבתהליך היצירה ובהשלמתה לכדי תוצר. החוויה היצירתית קשורה בהתנסות חושית, דרך ייחודית של קליטת ידע ועיבודו, אמצעי לפיתוח כשרים קוגניטיביים ואישיותיים, גשר בין העולם החיצון והעולם הפנימי והבעה אישית. אצל כל ילד קיים צורך בסיסי להבעה עצמית וקיימת היכולת לעשות כן באמצעות יצירה  בחומרים שונים.

עלינו כמחנכים לעצב סביבת יצירה מגרה אסתטית ומזמינה, לספק חומרים מגוונים מעוררי עניין סקרנות מגרים דמיון  מעוררים את חדוות היצירה, ללמד ולפתח טכניקות עבודה שונות על מנת לאפשר תהליך יצירתי חוויתי, לחזק את דרכי ההכוונה וההתערבות תוך כדי זרימה חופשית בתהליך היצירה.

אמנים ידועים במאה ה-20, כמו פול קליי, פיקאסו, מירו, ג'קסון פולוק ואחרים ניסו לאמץ לעצמם רעיונות שנבעו מן ההתבוננות באיכויות האסתטיות הראשוניות והטבעיות שנגלות בעבודות ילדים.

 

קהל היעד:                   גננות
היקף ומבנה המודולה:  9 שעות
מס' מפגשים:                3
יום המודולה:               רביעי
מועד פתיחה:               14.3.18
דרישות הפיתוח המקצועי:  חובת נוכחות לפחות 80% משעות הקורס, השתתפות פעילה על-פי הדרישות.
מרצה: מירי לוסקי
גננת לשעבר, ניהלה את מרכז מילו"א- מרכז לספרות מוסיקה ואמנות פלסטית לילדים בגיל הרך, הייתה מדריכה במוזיאון לאמנות. כיום מנהלת סטודיו לכדרות.

 מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי:

  • הקניית כלים לגננת הגננת כמתווכת בסביבת היצירה: מעורבות והתערבות של הגננת, דרכי הכוונה ייחודיות להפקת ההבעה, התייחסות לעבודת הילד, הערכתה והצגתה בגן
  • הקניית עקרונות לגננת ביצירת סביבת יצירה מזמנת: בחירת חומרי עבודה לילדים, הקצאת זמן ליצירה, עיצוב וארגון הסדנא, פיתוח מיומנויות ושכלולן.

ראשי פרקים:

הכרת טכניקות עבודה בחומרים השונים, טיפוח יכולת ההבעה והיצירה בחומרים, ארגון סביבת יצירה.

 

פירוט המפגשים:

1          14.3.18
קירוע גיזור והדבקה בנייר נייר לסוגיו – כמצע עבודה, השימושים השונים בנייר, המרקמים, טכניקות, תכונות ותהליכי עבודה.
הרצאה מירי לוסקי

2          11.4.18
ציור בצבע לח צבעי גואש, מים, צבעי ידיים – הכרת טכניקות עבודה, צורות הגשה, וכלי עבודה שונים מצעי עבודה.
סדנא  מירי לוסקי

3          2.5.18
כיור ופיסול חימר בצק פלסטלינה עיסת נייר- הכרת טכניקות תכונות ותהליכי עבודה.
סדנא  מירי לוסקי

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

  • תכנית המסגרת לגן הילדים הממלכתי והממלכתי דתי, הערבי והדרוזי, משרד החינוך, התרבות והספורט, המנהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים, האגף לחינוך קדם יסודי, המזכירות הפדגוגית,1994.
  • מרון, ח' (1991). דיאלוג בין ילדים לבין אומנות מודרנית, הוצאת אח חיפה.
  • אמיתי ,ד' (1972). ילדים יוצרים, הוצאת יבנה.