מיומנויות בהוראת תנ"ך

לרישום registrationIcon

קהל היעד: כלל עובדי הוראה
היקף ומבנה הקורס: 30 שעות
מס' מפגשים: 10
יום הקורס: ד'
מועד פתיחה: יום ד' ה' בחשוון תשעח, 25/10/17
דרישות הפיתוח המקצועי חובת נוכחות לפחות 80% משעות ההשתלמות, השתתפות פעילה על-פי דרישות ההשתלמות
המרצה: ענת גזבר. פדואל. מורה ומדריכה בתחומי התנך והעברית.

לימוד התורה מבוסס על הכוונת התלמיד לעיון וללימוד מתוך הפסוקים. כאשר המורה איננו רק מספר את התוכן לתלמידים, אלא גם מכוון את התלמידים לעיין בפסוקים, התלמיד הופך לשותף פעיל בלימוד, והספר משמש לו מקור חי ללימוד ולשיח בשיעור. "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה".בשנת תשע"ז יצא מסמך המיומנויות החדש בתכנית הלימודים לבתי הספר היסודיים.המסמך מגדיר את היעדים בהקניית מיומנויות לומד במהלך שש שנות הלימוד בבתי הספר היסודיים. כל מורה בכל גיל נוטלים שלב בבנין יכולות אלו.  בפתיחת ההשתלמות נעסוק ב"עקרונות הגדולים" של הלמידה, ושל דרכי הקניית מיומנויות, לאחר מכן נכיר את מסמך המיומנויות, צעד אחר צעד, נלמד כיצד נשלב בהוראה שלנו את הקניית דרכי הלימוד מתוך ענין, ונרכוש כלים ספציפיים בכל אחת מן המיומנויות

מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי:

• הכרות כוללת עם מסמך המיומנויות בתנך

• הכרות מעמיקה עם כ-7 מיומנויות מרכזיות בהוראת התורה והנביא

• התנסות בשילוב הוראת המיומנויות בהוראה

ראשי פרקים עיקריים:

• מהם העקרונות בלימוד חומש? היכן משתלבת הוראת המיומנות בשיעור?

• כיצד בוחרים מיומנות להקניה? כיצד השיתוף של התלמיד בלמידה הופך את העיון בספר לחוויה של גילוי?

• כיצד מקנים לתלמידים יכולות קריאה מדויקת בפסוקים? כמה שיטות יש "לגלות" פירוש של מילה חדשה?

• מדוע חשוב שהתלמידים ישאלו תוך הלימוד בפסוקים? האם נוכל להשפיע על רמת השאלות שהתלמידים שואלים?

• איך מעמקים את אפיון הדמויות, את ההזדהות עימן והלימוד מתכונותיהן?

• כיצד מקנים התמצאות בתנ"ך? כיצד מקנים יכולת שימוש במפה?