כישורים חברתיים – מתי"א – הרישום הסתיים

יחסים חברתיים משמעותיים ביותר כבר מגיל צעיר ומקבלים חשיבות הולכת וגוברת ככל שהילדים גדלים. הילד נדרש לתפקד בחברה עם בני גילו באופן יומיומי החל משלב המעון ועד בכלל. תפקוד משתלב מצריך מיומנויות חברתיות רבות – היכולת לזהות סימנים והבעות אצל האחר , לקרוא נכון ולנתח מצבים חברתיים, ליצור קשר, לדעת לשחק ביחד, לשמור על קשר, להיות אמפטי ועוד. העדר מיומנויות חברתיות  גורם לקשיים של הילד בהשתלבות עם בני גילו, כאשר מיומנויות חברתיות יעילות משפיעות על הסתגלות חברתית מוצלחת בעתיד.

במסגרת הקורס יוקנו כלים לזיהוי קשיים במיומנויות חברתיות ולעזור  לילדים ליישמם בשדה החברתי והתמודדות מול קושי חברתי. זיהוי מקור הקושי החברתי. הכרות מעמיקה עם העולם והצרכים החברתיים של הילד החלש חברתית. (דחיה, חרם, בריונות, קורבנות, קריאת מפה חברתית שגויה) מתן כלים יישומים ואופרטיביים לעבודה עם אוכלוסייה זו.

קהל היעד: כל צוות המתי"א

היקף הקורס: (30 שעות עם ציון) מפגשי פנים אל פנים / גמישות פדגוגית

יום הקורס:  ד'

מועד פתיחה:  18.10.17

דרישות הפיתוח המקצועי: חובת נוכחות לפחות 80% משעות הקורס, השתתפות פעילה על-פי הדרישות.

דרכי הערכה תהליכי ההערכה יתקיימו כעבודה יחידנית של בנית תוכנית התערבות על פי תיאור מקרה. העבודות יוגשו במייל כשבועיים מתום ההשתלמות.

מטרות מסגרת הפיתוח המקצועי: הקניית כלים לזיהוי קשיים במיומנויות חברתיות ולעזור בהתגברות עליהם.

ראשי פרקים:

  • הגדרת כישורים חברתיים
  • מודל עיבוד מידע
  • קוגניציה חברתית
  • חשיבה חברתית
  • TOM מסדר גבוה
  • חרם/ בידוד חברתי/ רגישות לדחיה/ בריונות/ קורבנות

עבודת הסיכום

עבודת הסיכום תכלול שילוב של תיאוריה ותרגול בשטח, כאשר כל משתלם יבחר את אחד התחומים הנלמדים וירחיב אותו בעבודה לפי אחד הסעיפים.

  1. או עריכת תצפית על ילד וניתוח עפ"י אחד מהנושאים הנלמדים ובניית תוכנית התערבות.
  2. או בניית תוכנית התערבות עבור קבוצת ילדים בעלי אותו אפיון וקושי חברתי.
  3. העבודה תסתמך על חומר תאורטי שנלמד בקורס והן מהרשימה הביבליוגרפית.
  4. רפלקציה אישית על תהליך כתיבת העבודה.

 דף השער יכלול את: שם הקורס, שם המרצה, שם המגיש.
הרקע התאורטי יכיל 4-3 עמודים (לא כולל שער, תוכן העניינים, רשימה ביבליוגרפית, נספחים וכו')

 

מפגש ראשון –     18/10/17      16:00  19:30   

מבוא- פרופיל הילד עם הקשיים החברתיים. כיצד זה בא לידי ביטוי בכל גיל על פני רצף ההתפתחות. לקויות שמערבות קשיים חברתיים. מאפיינים ,הגדרות, דרכי אבחון סימנים מקדימים

מפגש שני – 25/10/17  16:00  19:30 

מודל עיבוד מידע חברתי  התפתחות קוגניציה חברתית התפתחות תקינה מול התפתחות לילדים על הרצף. חשיבה חברתית

 מפגש שלישי – 1/11/17           16:00  19:30 

מהם כישורים חברתיים ? כיצד מתפתחים, מה דרוש כדי לפתחם. מה התחום הנורמה ומה חורג.  חשיבות כישורים חברתיים ואינטרקציות חברתיות לאורך ההתפתחות

מפגש רביעי –  8/11/17 16:00  18:45

ניצני חברות בגיל הרך

מפגש חמישי – 15/11/17          16:00  18:45

חרם חברתי/ דחיה חברתית/ בדידות חברתית קשיים חברתים בתוך אקלים כיתתי, סדנאת משחק וסימולציות של תרחישים חברתיים

מפגש שישי – 22/11/17            16:00  18:45 

חשיבה חברתית הכרות עם המודל ועקרונות התיווך החברתי. עבודה בקבוצה חברתית על בסיס מודל "אני בקבוצה

מפגש שביעי – 29/11/17          16:00  18:45

סדנא חוויתית הכרות עם כלים ישיומיים לעבודה בשטח בתחום החברתי

מפגש שמיני –   6/12/17            16:00    18:45    נדחה לתאריך 3.1.18

מודלים של תוכניות התערבות

מפגש תשיעי – 27/12/17          16:00  18:45

סיכום ההשתלמות, רפלקציה, משוב וסרט

 

רשימה ביבליוגרפית:

  • בלומקוויסט, מ. ל., (1996), ילדים עם הפרעות התנהגות: הקניית כישורים, מדריך לתרפיסטים והורים, הוצאת "אח"
  • ברקלי, ראסל, א. (1998), לשלוט ב – ADHD – מדריך מלא ומוסמך להבנת הפרעות קשב וריכוז.  הוצאת גלילה.
  • ברקלי, ר., בנטון, ק. מ.,(1999), הילד הסרבן, שמונה צעדים לשיפור הקשר עם ילדכם והחזרת השלווה לביתכם, הוצאת גלילה.
  • גולדמן, ד. (2006), אינטיליגנציה חברתית. המדע החדש של יחסי אנוש. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת חמד.
  • נירית באומינגר,גלית אגם בן ארצי,יעל קמחי.[2007]שילוב חינוכי חברתי של ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה.בתוך שילובים:לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך.הוצאת אחווה.
  • לאבוי, ר., (2006), קשה כל כך להתיידד איתך, איך לעזור לילד הסובל מליקויי למידה להשיג הצלחה חברתית. הוצאת אמציה
  • לאבוי, ר. (2007) פריצת דרך במוטיבציה, 6 סודות שיעוררו מוטיבציה אצל ילדכם. אמציה הוצאת ספרים
  • מקיי, מ., דייויס, מ., פנינג, פ. (2003), מחשבות ורגשות, הבסיס לצמיחה אישית, הוצאת פוקוס
  • סליגמן, מ. (2000), ילדות אופטימית. הוצאת עם עובד. (מתורגם מ – The Optimistic Child).
  • פורמן מירטה (1994), ילדות כמרקחה, אלימות וצייתנות בגיל הרך, הוצאת הקיבוץ המאוחד.
  • קלודי טל (2002) כשירות חברתית , הפקה טכנו-סדר בע"מ.
  • רוזנוסר,נ. ונתן, ל. (1997). קבוצה מהי – מושגי יסוד בפסיכולוגיה חברתית. בתוך. נץ רוזנוסר ול. נתן (עורכים), הנחיית קבוצות – מקראה. ירושלים: מרכז ציפורי.
  • שולמן,ש. "יחסים חברתיים ומשימות התפתחותיות בגיל ההתבגרות" בתוך מתבגרים בישראל היבטים אישיים משפחתיים וחברתיים, פלום, חנן. (עורך). (אבן יהודה:רכס הוצאה לאור), 1995.

 

השאר תגובה