שילוב המשחק בהוראת העברית

"משחקים משמנים את גלגלי הגוף והשכל" .

 בנג'מין פרנקלין

כתבה: סיגל חסון, רכזת תחום שפה במרכז פסג"ה אריאל
רבים משייכים את המשחק לפעילות המיועדת לגיל הרך וחוששים שאינו מתאים להוראת תכנים מורכבים ולכן פוחת השימוש במשחק ככלי דידקטי ככל שעולים בשכבות הגיל.
הוכח שמשחק הוא חלק מתהליך הלמידה בכל גיל וההנאה מן המשחק מזרימה אדרנלין ודופמין למוח. חומרים אלה מייצרים רקע ביולוגי מתגמל שמדרבן ומגביר הנעה וסיפוק בכל גיל. המשחק יוצר הזדמנויות ללמידה רלוונטית ואותנטית ונותנת מענה לסגנונות הלמידה השונים ולתפקודי הלומד. המשחק  מאפשר תירגול ולאימון מתוך מכוונות למשחק ומבלי לשים לב לכמות העבודה הנדרשת. המשחק הוא כלי דידקטי מובהק, המאפשר פיתוח קשת רחבה של מיומנויות לימודיות, משינון וחזרה ועד לחקירה ולעיון ופיתוח של מיומנויות חברתיות, תקשורתיות ותפקודים רגשיים.
הכנת משחקי קלפים או משחקים מתוקשבים )באמצעות מחוללים) מסייעים לבניית אוצר מילים ולפיתוח מיומנות של תקשורת ועמידה בכללים חברתיים כמו סבלנות והתמדה. (ניתן להיעזר במדור "פתוח לפיתוח" באתר של אפרת בנטוב גז לבניה קלה שלל משחקים).
המשחק מאפשר פיתוח רגישות לשונית. ניתן ללמוד עוד על פיתוח יכולות לשוניות בהרצאתה של פרופסור צביה ולדן על "משחקי לשון" במסגרת האוניברסיטה המשודרת חידות ומשימות אתגר, כגון "משימת פיצוח למילים מסתתרות", יכולות לשמש כמתודות להערכה חלופית. (ניתן להיעזר במשחקים המופיעים במדור "מוכן ומזומן").
משחקי תפקידים, כגון המחזת דילמות, או משפט מבוים מאפשר לתלמידים לפתח את היכולת לטעון טענה ולשכנע בצדקת טענתם.
תכנון ופיתוח משחקים על ידי תלמידים משקפים רמה גבוהה של למידה וייצוג ידע ומהווים אמצעי חלופי רלוונטי ומשמעותי להערכה.
המשחק מאפשר למורה לשבור מחיצות ולהכיר פן נוסף אצל התלמידים. המורה משמשת כמנחה המזמנת אירועי למידה ומתווכת ידע. למורה תפקיד חשוב בעיבוד הידע בתום המשחק, המללתו, המשגתו וקיום תהליכים רפלקטיביים, אשר בלעדיהם לא יסתיים תהליך הלמידה.
אתם מוזמנים להתייעץ עם צוות הפסג"ה כדי לבנות את המשחק המתאים לצרכים שלכן ושל התלמידים.

 

מקורות מידע:
האתר של אפרת בנטוב-גז, מנחה בתחום של שילוב המשחק במוסדות החינוך
משחק בלמידה

פתח צ'ט
1
הי 👋
איך אפשר לעזור?
מה אפשר לעזור?
The Butterfly Button