יומן קריאה אחר לגמרי

מחפשים רעיונות טובים שידברו אל לב התלמידים וירעננו את יומן הקריאה המסורתי? לאחרונה פרסם הארגון האמריקאי למורים שעוסקים בשפה )NCTE )שלל רעיונות שזוהי בדיוק מטרתם. כפי שתראו הרעיונות עושים שימוש במגוון רחב של סוגות ודורשים מהתלמיד שיציג מיומנויות מסוגים שונים. הרעיונות מתאימים למגוון של גילאים כולל תלמידי תיכון, חלקם יצירתיים מאוד, רובם ככולם דורשים כתיבה מנומקת.
לפניכם 50 רעיונות שהוצגו בכתב העת של הארגון.

  1. מזלות של דמויות. בחרו שלוש דמויות מתוך הספר שקראתם. החליטו מה המזל האסטרולוגי שמתאים לדמות. נמקו את בחירתכם לפי ההתנהגות, המחשבות והאישיותשל הדמות, כפי שזו מתוארת בספר.
  2. גיבורים וגיבורי-על. בחרו שניים או שלושה גיבורים או גיבורי-על שלדעתכם דמות מתוך הספר הייתה מזדהה עמם. תארי את המאפיינים של הגיבור ושל הדמות והסבירו אילו תכונות של הגיבור היתה הדמות רוצה לעצמה ומדוע.
  3. ילדות של דמות. בחרו דמות בוגרת בספר והמציאו את סיפור הילדות שלה באופן שיראה מדוע הדמות מתנהגת, חושבת, מרגישה ופועלת בספר כאדם מבוגר.
  4. ביקורת מטעם ארגון. בחר דמות בספר שפעולותיה עשויות לעורר את הביקורת של ארגון מסוים. לדוגמה, אם בספר שקראת מתואר עוול שנעשה לבעלי חיים, (לדוגמה הספר "שיילו" מאת פיליס ריינולדס טיילור) כתוב את הביקורת מנקודת הראות של ארגון כמו "תנו לחיות לחיות".
  5. דוח של עובד/ת סוציאלי/ת. בחרו דמות של ילד בספר שבו מתוארים חייו הקשים של אותו ילד וכתבו את הדוח שהיה נכתב על חייו מנקודת הראות של עובד/ת סוציאלי/ת שבא לבקר בבית וראה את המתרחש בו.
  6. טופס קבלה למוסד אקדמי. דמיינו שדמות מתוך הספר עומדת לסיים תיכון ועליה למלא טופס בקשה להתקבל למוסד אקדמי. השתמשו במידע מתוך הספר והסיקו מתוכו את החסר לגבי הדמות שבחרתם. כתבו בטופס באיזה תיכון למד, מה היו הציונים שקיבל במקצועות השונים, איזו פעילות נוספת עשה, ניסיון בעבודה. כתבו חיבור בשם המועמד שמתאר אדם, אירוע או חוויה שהשפיע עליו. כתבו חיבור נוסף שבו המועמד מתאר את עצמו, את אישיותו ותחומי העניין שלו ומנמק מדוע הוא רוצה ללמוד במוסד.
  7. מכתב המלצה של יועץ/ת. כתבו מכתב המלצה בשמו של יועץ בית הספר על דמות מתוך הספר. המכתב יישלח כביכול למוסד האקדמי שבו הדמות מבקשת ללמוד. המידע יהיה מבוסס על הכתוב בספר ויוסק ממנו. תהיה בו הערכת היועץ על אישיותו של התלמיד, חריצותו, יושרו, עצמאותו, כישרונות מיוחדים, יכולות מיוחדות.
  8. תוכנית אירוח בטלוויזיה. בחרו תוכנית אירוח שמתאימה לדמות מתוך הספר וכתוב את ההתכתבות שנערכת כביכול בין מפיקי התוכנית לבין הדמות שבו יסוכמו הנושאים שעליהם הדמות תתבקש לספר. כתבו מה הוא/היא יספרו בפועל כשהתוכנית תהיה באוויר ואיך הם הרגישו כשהשתתפו בתוכנית.
  9. ייעוץ בתוכנית רדיו. בחרו תוכנית רדיו שהיה מתאים לה להזמין דמות מתוך הספר כיועץ, כל זה לפי כישוריה ומידע עליה בספר. כתבו את הדברים שנאמרו בתוכנית על ידי הדמות, עורך התוכנית ומאזינים שהתקשרו אליה.
  10. המלצות על סרטים. מכל הסרטים שראית בשנים האחרונות בחרו 5 סרטים שהיית ממליץ לדמות מתוך הספר לראות. תן סיכום קצר של כל סרט ונמק מדוע לפי הספר מתאים לדמות שבחרת ליהנות מכל סרט.
  11. דף בית. בחרו כמה דמויות והקימו דף בית באינטרנט לכל אחת מהן. בחרו רקעים ועיצוב מתאימים לדמות וכתבו מידע על כל דמות עבור הצופים באתר. הסבירו את ההחלטות העיצוביות שקיבלתם במהלך הדרך וספרו מה לדעתכם הן אומרות על
    הדמויות.
  12. חדר צ'אט. דמיינו דמות מתוך הספר שלכם בחדר צ'אט באינטרנט. תארו את חדר הצ'אט שהדמות עשויה לבחור (יכול להיות גם באתר קיים וגם באתר דמיוני) והסבירו מדוע מתאים לבחור דווקא בו (אילו משתתפים פעילים יש באתר הזה בדרך כלל?)חברו צ'אט שבו משתתפת הדמות שלכם עם משתתפים אחרים באתר.
  13. דואר אלקטרוני. חברו רשימה של דמויות דמיוניות שעמן הדמות שבחרת עומדת בקשר בדואר אלקטרוני וכתבו כמה מכתבים שנשלחו בין הדמות ואחרים ברשימה.
  14. כותרת הספר. כתבו על גיליון נייר את שמו של הספר וחברו משפטים משמעותיים לספר כשאתם משתמשים בכל אחת מהאותיות של השם.
  15. קומיקס. בחרו סצנה משמעותית מתוך הספר. חלקו דף נייר לשישה ריבועים. חברו סיפור בקומיקס שמתאר את הסצנה שבחרתם. הסבירו את בחירתכם.
  16. קולאז'. כתבו ברכז הדף את שמו של הספר. חפשו במגזינים, בעיתונים ובכתבי עת מילים, ביטויים ומשפטים שמדגימים נקודות משמעותיות בספר. חשבו על העלילה, על הדמויות ועל הרעיונות המרכזיים של הספר. אספו 50 מילים ביטויים ומשפטים כאלה, סדרו והדביקו אותם על גיליון הנייר עד שיהיה מכוסה. הקולאז' צריך לספר לקורא משהו משמעותי על הספר בכללו.
  17. ספר שנה. בחרו 4-3 דמויות מתוך הספר ודמיינו מה נכתב עליהם בספר השנה שלהם. בחרו צילום מתוך מגזין או מהאינטרנט שיכול להתאים לדמות וספרו על כינוי החיבה של הדמות, על תחביביה, על העדפותיה השונות ועל תוכניותיה לעתיד. בססו את הכתיבה על מידע מתוך הספר ועל מידע שאתם מדמיינים שמתאים לדמויות שבחרתם.
  18. התכתבות. חברו התכתבות בין דמות שבחרתם לבין הסופר שכתב את הספר. אפשר גם לכתוב מכתבים של כמה דמויות לסופר שבהן הן מתארות מה עבר עליהן בפרק זמן מסוים, מה חשבו ומה הרגישו.
  19. פרסים. המציאו פרסים מיוחדים שיינתנו כביכול לכל אחת מהדמויות המרכזיות בספר, בהתבסס על פעולותיהן בספר. דמות אחת יכולה לקבל לדוגמה את פרס האומץ ודמות אחרת את פרס החוכמה. לכל דמות ופרס כתבו הסבר מדוע מגיע לדמות לזכות בפרס הזה.
  20. דיון כמו בטלוויזיה – פעילות קבוצתית. חברו ובצעו דיון על נושא שהספר מעלה. חלקו ביניכם תפקידים שונים. בדיון יכולות להשתתף גם דמויות מתוך הספר וגם אנדים אחרים שמתאים להזמין אותם לפי הנושא שבחרתם.
  21. חופשה חלומית. דמיינו את החופשה שדמות מתוך הספר הייתה חולמת עליה ותארו אותה בפרטים. התבססו על מה שאתם יודעים על הדמות מתוך הספר כדי להתאים את החופשה לדמות. תארו את מקום החופשה ומה הדמות עושה שם יום אחר יום. נמקו מדוע לדעתכם הדמות היתה נהנית מחופשה כזו.
  22. אלבום מזכרות. אילו היה לדמות שבחרתם אלבום מזכרות מה היה בו? גזרו צילומים מתוך מגזינים וכתבי עת, ציירו, הדביקו והסבירו בשם הדמות ליד הצילומים והציורים מדוע הם נבחרו להכנסה לאלבום? זכרו שהכל צריך להתבסס על אירועים בספר ועל מה שהדמות אומרת שהיא מרגישה, אוהבת או לא אוהבת.
  23. צילומים ותמונות. בחרו צילומים או תמונות שעשויים להיות משמעותיים לדמות שבחרתם וכתבו הסבר ליד כל צילום או תמונה.
  24. מוסיקה. אחרי שסיימתם לקרוא את הספר חלקו אותו למספר חלקים. בחרו קטע מוסיקלי בלי מילים שיבטא את האווירה של כל אחד מהחלקים. הקליטו את עצמכם עם הקטעים המוסיקליים ברקע, והסבירו מה קורה בספר בזמן שהקטע המוסיקלי הזה מושמע ומדוע לדעתכם הוא מתאים ללוות את החלק הזה שבספר.
  25. שירה. נסחו בצורת שיר את התייחסותכם לספר שקראתם. התוכן של השיר יכול להתייחס לעלילה, למקום, לדמויות או לכל דבר אחר שהרשים אתכם בספר.
  26. עשרים שאלות: שלושה תלמידים מקבלים על עצמם שלוש דמויות מתוך ספר שהכיתה קראה. שאר התלמידים צריכים לנחש באילו דמויות מדובר ומותר להם להציג 25 שאלות בלבד.
  27. תלונה נגד הסופר: קראתם ספר שבו הסופר הציג דמות בצורה שנראית לך גזענית או סטריאוטיפית מבחינה כלשהי – כתבו על כך מכתב תלונה לסופר והבא נימוקים ודוגמאות מתוך הספר לטענתך.
  28. מתנות לדמות: בחרו דמות מתוך הספר וכתבו לה במכתב. במכתב תספרו אילו מתנות הייתם מעניקים לה שעשויות לפתור את בעיותיה.
  29. מכתב לסופר: כתבו מכתב לסופר וספרו לו את דעתכם על הספר. נמקו מה חשבתם על הרעיונות המרכזיים שבו ומה היה מיוחד בו בעיניכם. אם הסופר עודנו בחיים שלחו את המכתב להוצאת הספרים ובקשו שהמכתב יועבר אליו.
  30. מאמר עמדה: בחרו דמות מתוך הספר וכתבו בשמו/בשמה מאמר שייצג את העמדה שלו/שלה בנושא חברתי מסוים כפי שעמדה זו מוצגת בספר.
  31. מונולוגים של דמויות: בחרו אירוע מתוך ספר שקראתם וספרו על אותו אירוע מנקודת ראותן השונה של כמה מהדמויות בספר. כתבו על כך בגוף הראשון – הדמות מספרת על עצמה באירוע.
  32. מילות מפתח: בחרו 10 מילים משמעותיות מתוך הספר. נמקו את בחירתכם, ספרו מדוע בלי המילים האלה אי אפשר להבין את הספר.
  33. מענה קולי: בחרו דמויות שונות מתוך הספר והקליטו עבורן את המענה הקולי הטלפוני שלהן. כל מענה קולי צריך להיות בסגנון שאופייני לדמות.
  34. שירים: בחרו משפטים ומילים מתוך הספר ונסו ליצור מהם שורות של שיר אשר יעבירו את המסר של הספר, או של דמויות מתוכו.
  35. מאחורי השמות: בחרו שמות של דמויות בספר ונמקו את הסיבה לבחירת הסופר בשמות האלה לפי התוכן של הספר והאישיות של כל דמות.
  36. פחדים של דמויות: בחרו מספר דמויות מתוך הספר שקראתם ונסו להבין מן הפעולות שלהן מהם הדברים שמהם הם פוחדים במיוחד וממה הם מנסים להימנע. כתבו קטע בנושא זה על כל דמות שבחרתם.
  37. בחדשות: בחרו אירועים אקטואליים מהחדשות והתאימו אותם לדמויות שפגשתם בספרים. נמקו מדוע כל דמות עשויה להתעניין באירוע "שלה".
  38. פרסומות: בחרו כמה דמויות מתוך הספר והתאימו להם פרסומות של מוצרים מתוך עיתונים. נמקו מדוע כל מוצר מתאים לכל דמות.
  39. איורים: בחרו כמה אירועים מתוך הספר ואיירו אותם.
  40. צומה: בחרו נושא חברתי החשוב בעיניה של אחת הדמויות בספר וחברו עצומה בשמה של הדמות.
  41. הכרויות חדשות: בחרו דמויות מתוך הספר והתאימו להן דמויות של אנשים שאתם מכירים באופן אישי או כאלה שקראתם עליהם. הסבירו את בחירתכם ואת ההתאמה שעשיתם בין הדמויות האמיתיות והדמויות מתוך הספרים.
  42. רשימת ספרים מומלצים: בחרו דמות מתוך הספר והמליצו לה על ספרים שכדאי לה לקרוא. נמקו את הבחירות שלכם.
  43. זרה בפתרון בעיות: בחרו דמויות מתוך הספר שיש להן בעיות ואתרו באינטרנט את הארגונים שיכולים לעזור להם לפתור את הבעיות שלהם. הציגו הן את הבעיות והן את הארגון לפי המידע שמצאתם עליו.
  44. היסטוריה משפחתית: בחרו דמות בספר שלא מסופר הרבה על משפחתה והרחיבו את הנושא הזה לפי הדמיון שלכם.
  45. מבצע בלשי: אם בלש היה עוקב אחר אחת הדמויות שבספר מה היה רואה ומה היה מדווח? כתבו דוח כזה של בלש חוקר לדמות שמתאים לעקוב אחריה בספר.
  46. שידוכים: בחרו דמויות מתוך ספרים שהיה מתאים לשדך ביניהם לפי דעתכם. כתבו מה כל דמות היתה מספרת על עצמה לאתר העוסק בשידוכים.
  47. עיצוב חדר: בחרו דמות מתוך ספר ועצבו את החדר שלה. אפשר לבנות מודל או לתאר את החדר במילים. נמקו את הבחירה שלכם במראה של החדר.
  48. אוסף תקליטורים: איזו מוסיקה מתאים לדמות לאהוב? כתבו רשימה של אלבומים שהיה מתאים לדמות לבחור ולאהוב. נמקו את הבחירות שלכם.
  49. אלבום תמונות: בחרו כמה אירועים חשובים בחייה של דמות מתוך ספר שקראתם והכינו לה אלבום תמונות. אפשר לצייר ואפשר להשתמש בעיתונים ובמגזינים. כתבו תחת כל תמונה את מה שהיא מייצגת.
  50. אלף-בית של דמות: בחרו דמות מתוך ספר וכתבו משפטים המתארים אותה. האות הראשונה של כל משפט צריכה להתחיל באחת מאותיות האלף-בית, לפי הסדר.

לקוח מאתר כנפיים

פתח צ'ט
1
הי 👋
איך אפשר לעזור?
מה אפשר לעזור?
The Butterfly Button